 |
Beszédészlelési és beszédmegértési zavarok (Csak Cd-n pdf formátumban) 3500 Ft Szerkesztette: dr. Gósy Mária
Az anyanyelv-elsajátítás zavarai napjainkban egyre gyakrabban az elhangzó közlések feldolgozását érintik. Az erre utaló figyelmeztető jeleket a felnőtt környezet hajlamos félreértelmezni; a gyermeket játékosnak vagy figyelmetlennek gondolják, s így a nehézségek megsokszorozódhatnak. A következmények pedig akár az egész életre kihatnak; olvasási, helyesírási nehézséget, tanulási problémákat, viselkedési gondokat okozhatnak.
A Beszédészlelési és beszédmegértési zavarok az anyanyelv-elsajátításban című kötet tanulmányai az elmaradottan, hibásan működő beszédpercepciós folyamatokat ismertetik és elemzik óvodás és iskolás gyermekcsoportokban tipikus fejlődés esetén, illetve beszédhibásoknál, hallássérülteknél, mentálisan érintetteknél, olvasási zavart mutatóknál, diszlexiásoknál, továbbá megkésett beszédfejlődés, specifikus nyelvi zavar fennállásakor, sőt fiatal felnőttkorban. Áttekintést kap az olvasó a hallás folyamatáról, a beszédészlelés neuropszichológiai vonatkozásairól, az anyanyelv elsajátításáról, valamint a beszéddiagnosztikai és a terápiás lehetőségekről is. A tanulmányok a szerzők saját kutatási eredményeit mutatják be és összegzik, ismertetik a vonatkozó hazai és nemzetközi szakirodalmat. A tájékozódást az irodalomjegyzékek és a kötet végén található szakkifejezés-magyarázatok segítik.
A könyvet ajánljuk nyelvészeknek, pszichológusoknak, pedagógusoknak, logopédusoknak, gyógypedagógusoknak, egyetemi hallgatóknak, szülőknek és mindazoknak, akik e témakörök friss tudományos ismeretei iránt érdeklődnek.
|
 | Beszédpercepciós fejlesztő modulok 2200 Ft Szerzők: dr. Gósy Mária és Imre Angéla
A beszéd fejlesztése olyan tevékenység, amelyet akkor is folytatunk, amikor nem is tudunk róla, legalábbis nem szándékosan tesszük. A mindennapi életben a szülők, a nagyszülők, az idősebb testvérek is a családon belül akarva-akaratlan fejlesztik a kisebb gyermekek nyelvhasználatát. Kétféleképpen. Egyfelől azzal, ahogyan ők beszélnek, azzal, amit mondanak, ahogyan azt mondják. Mintát adnak, példát mutatnak. Másfelől pedig azzal, hogy a kisgyermekhez szólnak, vele beszélgetnek, párbeszédet folytatnak, magyaráznak neki; vagyis az élet különféle helyzeteit verbálisan, azaz szavak, mondatok kiejtésével kísérik.
Évszázadokon át a felnőttek – mindenféle magyarázat vagy célzott tanítás nélkül is – képesek voltak ezt a kettős feladatot teljesíteni. Nem voltak ugyan pedagógusok, öntudatlanul mégis jól biztosították a gyermek anyanyelv-elsajátítását. A 20. század vége felé azonban ez mintha megtorpant volna. Legalábbis a mintaközvetítés, a nyelvi tudás és a nyelvhasználat mikéntjének átadása nem zökkenőmentes. A gyermekek főként az elhangzó beszéd megértésében elmaradásokat, zavarokat mutatnak. Fejlesztésre szorulnak. Feltehetjük a kérdést, hogy vajon miért? A válasz fontos, de még fontosabb, hogy késlekedés nélkül történjen valami, vagyis minél előbb segítsünk azokon a gyermekeken, akiknek szükségük van erre.
Napjainkban az ösztönös fejlesztés nagyon sok gyermek esetében már nem elegendő. Ez azt jelenti, hogy célzottan, meghatározott terv és jól összeállított nyelvi anyag alapján kell foglalkoznunk a gyermekkel. Azokkal, akiknél tudjuk, hogy probléma van az anyanyelv-elsajátításukkal – például későn kezdtek beszélni vagy erősen beszédhibások – és azokkal, akiknél csak a vizsgálat, a diagnosztika mutatta ki a zavart.
A Beszédpercepciós fejlesztő modulok című könyv nem gyógyszer, ezért bárkinek ajánlható; nem árt akkor sem, ha nincs elmaradás vagy zavar a beszédészlelésben és a beszédmegértésben. Ha viszont szükséges, akkor nagyon jó hatású.
Ajánljuk mindenkinek, aki gyermekkel foglalkozik, a szülőknek és a nagyszülőknek éppúgy, mint az óvónőknek, logopédusoknak, gyógypedagógusoknak, fejlesztő pedagógusoknak, tanítóknak, tanároknak (és még folytathatnánk a felsorolást). Noha a modulok egyfajta játékként is felfoghatók, azért sose felejtsük, hogy a gyermekeknek némelyik feladat nehéz lehet, nagy energiát igényel tőlük az, hogy közreműködjenek. Legyünk tehát türelmesek, fokozatosan fejlesszünk, és sokat dicsérjünk. Megéri.
|
 | BESZÉD, ADATBÁZIS, KUTATÁSOK (Akadémiai Kiadó) 3700 Ft Szerkesztette: Gósy Mária A könyv a BEA Beszélt nyelvi Adatbázist és az adatbázis felhasználásával végzett kutatási eredményeket mutatja be. A közreadott tanulmányok különféle szempontból vizsgálják a spontán beszédet, a hangszalagműködéstől a beszédhangok képzésén és a prozódiai jellemzőkön át a nyelvbotlásig. Valamennyi kutatás újdonság, amelyek eredményei mind a hazai, mind a nemzetközi szaktudományban nagy előrelépést jelentenek. Az adatbázis bemutatása és a spontán beszéd sajátosságainak jellemzése érdeklődésre tarthat számot a nyelvészet legkülönfélébb kérdéseivel foglalkozók számára, továbbá pszichológusok, szociológusok, logopédusok, kriminalisztikai profilkészítők és beszédtechnológusok sem nélkülözhetik az itt leírt ismereteket. A könyv hiánypótló a felsőfokú oktatás mindhárom szintjén és számos területen. |
 |
A hallástól a tanulásig 1500 Ft Szerző: dr. Gósy Mária
Átfogó kézikönyv a 3-15 éves korosztállyal foglalkozók számára. Az e korúak beszédészlelési és beszédmegértési folyamatait, a zavarokat a vizsgálati lehetőségeket tárgyalja: esetelemzésekkel és a fejlesztés sajátosságaival zárul.
|
 | A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése- Szóban és írásban (Iskolásoknak) 800 Ft
Szerző: dr. Gósy Mária
Az olvasás és az írás elsajátításához szükséges kézségek fejlesztésére szolgáló gyakorló anyagot, valamint az írásfejlesztés és az olvasásértést fejlesztő programokat tartalmazza a könyv. 6-12 éveseknek ajánlott.
|
 | A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése (óvodások részére) 700 Ft Szerző dr. Gósy Mária
A könyv átfogó programot ad a beszédészlelés, a beszédmegértés, az irányfelismerés és a megkésett beszédfejlődésű gyermekek fejlesztésére.
|
 | (A beszédészlelés és a beszédmegértés folyamatának vizsgálata) 2500 Ft
© dr. Gósy Mária
A GMP diagnosztika a 3 és 12 év közötti gyermekek beszédfeldolgozását vizsgálja. Ezeknek a folyamatoknak az életkornak megfelelő szintű működése szükséges az ép, tiszta beszédhez, az olvasás és írás elsajátításához, a tanuláshoz. A gyanújeleket mutató gyermek (tartós beszédhiba, magatartási, tanulási zavarok stb.) vizsgálata a GMP tesztel feltétlenül javasolt. (Logopédusoknak, pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak)
|
 | Hangtan-alaktan-szófajtan-szótan 1000 Ft Szerző: dr. Laczkó Mária
Feladatgyűjtemény magyar nyelvből. A könyv elsősorban az érettségi vizsgára készülő diákoknak, egyetemi hallgatóknak, gyakorló tanároknak, nyelvészet iránt érdeklődő hallgatóknak ajánlott.
|
 |
Szerző: dr. Gósy Mária
Az óvodás gyermekek anyanyelvi fejlődéséről, problémáikról, fejlesztésükről és az óvónői beszédviselkedésről nyújt fontos ismereteket.
|
 | Játékos foglalkozások a beszédészlelés fejlesztésére 700 Ft Szerző: Odránné Kalina Krisztina
Ez az ütemterv és egyben módszertani útmutató (mintavázlatokkal) abban kíván segítséget nyújtani, hogy az életkori sajátosságok figyelembevételével, játékosan, szeretettel és tudatosan készítsük fel óvodásainkat az iskola kihívásához.
|
 | Szöveggyüjtemény a fonetika tanulmányozásához 2600 Ft Szerkesztette: dr. Gósy Mária – Menyhárt Krisztina
A könyv tárgyalja a szegmentális, a szupraszegmentális szerkezeteket és az alkalmazott fonetikát. Különösen hasznos az egyetemi hallgatóknak, főiskolásoknak, valamint a fonetikával foglalkozó szakembereknek.
|
 | Örömteli tanulás CD 700 Ft Szerző: Szuhaj Eszter
Súlyos részképesség-zavarokkal küzdő gyermekek felkészítése a tanulásra (óvodás- és kisiskoláskorban).
A fejlesztési programot eredményesen használhatják mindazok a gyógypedagógusok, integrált osztályban tanító pedagógusok, akik súlyos részképesség-zavarokkal küzdő gyermekek nevelésével foglalkoznak.
|